Please select your page

Primesc aproape zilnic diverse solicitări de la persoane care îmi cer să le “ajut gratuit“. Începând cu prieteni (cei reali), prieteni (care își amintesc să mă caute doar când vor ceva de la mine, în rest fiind “ocupați”), oameni care mă urmăresc, oameni pe care îi inspir, oameni care au auzit de mine, oameni care pur și simplu cer pe principiul “nu te costă nimic să ceri“. Este un subiect nu tocmai plăcut și nu îmi doresc să fiu perceput ca fiind interesat doar de bani. Însă ce am învățat pe drum este că a munci pe “gratis” nu este deloc sustenabil. Este un mod de a îți trăi viața care ți se va întoarce înapoi și la un moment dat probabil nu îl vei mai putea susține.

Vreau să scriu astăzi câteva motive pentru care nu mai doresc și nu mai pot să lucrez pe gratis. În primul rând pentru că ceea ce este gratis pentru alții vine cu un cost pentru mine, lucru pe care din păcate nu l-am realizat multă vreme. Am scris acest articol ca să îmi clarific eu însumi ideile și pentru a inspira pe alții care s-ar putea afla într-o situație similară.

1. Rareori o solicitare de a “ajuta” gratuit se oprește aici!
În majoritatea cazurilor, dacă accept să ajut pe gratis va urma un val de alte solicitări identice și devine aproape imposibil să setez limitele. Cel care mi-a cerut să îl “ajut” pe gratis mă va considera “prietenul” său și va deveni un obicei să nu mai plătească ceea ce până atunci plătea la alții și acum o poate obține gratuit de la mine. Undeva trebuie spus stop. Și este mai bine să o spun de la început.

2. Timpul pe care îl consum!
Îmi consumă din timp. Iar timpul pe care îl am este același indiferent pentru ce îl dedic. Primesc lunar câteva zeci de solicitări de a ajuta gratuit. Și chiar dacă aș consuma 10-15 minute pentru a citi fiecare astfel de solicitare, a mă gândi ce să răspund, a-i raspunde, a citi noul răspuns primit și eventual a răspunde a doua oară ș.a.m.d. La nivel de lună asta înseamnă – mai mult sau mai puțin – zeci de ore consumate pentru a ajuta pe cineva și a-i câștiga lui timpul să caute pe internet, să verifice soluțiile găsite, să le testeze, să elimine opțiunile care nu funcționează și să repare eventualele greșeli. Când dau un sfat, o soluție, le dau de obicei din propria experiență, asta înseamnă că și eu am căutat cândva acele lucruri, am făcut greșeli și am învățat care sunt soluțiile potrivite. Ceea ce înseamnă că am consumat cândva timp ca să învăț și acum consum din nou ca să nu îl consume altcineva. Altfel spus, iau acum o bucată din timpul meu și o fac cadou cuiva. Da, îl ajut să evolueze, să obțină ceea ce își dorește să obțină. Însă am și eu obiective, lucruri pe care vreau să le realizez. Iar când lucrez la visul altcuiva, nu mai lucrez la al meu.

3. Dacă tu câștigi bani cu ajutorul meu, este normal să o fac și eu
Dacă tu vei face bani folosind munca mea, indiferent cine ești și care e situația ta, la fel trebuie să fac și eu. Fără scuze. Am pe blog sute de articole, sute de podcasturi, sute de ore de înregistrări și probabil vei găsi acolo ceva care să te ajute să pornești, indiferent că ai bani să plătești serviciile mele sau nu. Acelea sunt disponibile oricui, oricând, fără cost. Restul nu. Apropo, din experiența mea, majoritatea solicitărilor venite cu explicația “nu ne permitem să angajăm un consultant” au în spate companii care sunt bine-mersi și pot plăti… dar preferă să reducă din costuri.

4 . Valoarea muncii este apreciată doar de cei care plătesc pentru ea
Cu cât prețul este mai mic – sau este pe gratis – cu atât oamenii apreciază mai puțin munca pe care ai făcut-o. Dacă ești coach, consultant sau terapeut, probabil ai observat și tu că majoritatea oamenilor care primesc ajutor gratuit nu îl folosesc sau o fac în mică măsură. Însă – și experiența mi-a confirmat asta – când pun un preț pe munca și timpul meu, clientul devine mult mai atent, folosește mult mai bine ceea ce i-am dat și obține rezultate mai bune. Singura diferență vine din faptul că într-un caz a scos bani din buzunar și într-altul a primit totul pe gratis. În final, pot ajuta mult mai bine pe cineva cerându-i să plătească pentru serviciile mele. Atunci se va strădui mult mai mult să folosească ce a primit.

5. Îmi strică relația cu clienții existenți
Alocând zeci de ore lunar pentru a munci pe gratis, am mai puțin timp să ofer clienților mei reali, cei care plătesc. Iar asta este partea de suprafață. Dacă te-ai duce la un doctor, ai plăti pentru consultație și apoi ai afla că el dă și consultații gratuite cum te-ai simți? Probabil te-ai simți tratat incorect si te-ai aștepta ca de atunci încolo să primești și tu gratis. La fel te-ai simți dacă ai fi clientul meu și ai afla că eu lucrez și pe gratis. La fel ar gândi și clienții mei de acum dacă ar afla că eu aș lucra gratuit. Și ar fi extrem de incorect față de ei.

6. Sunt un profesionist și mă aștept să fiu plătit pentru munca mea
Mă îndoiesc că te vei duce vreodată la un avocat, la un instalator sau un contabil și i-ai cere să lucreze gratuit pentru tine. Încearcă asta: ia ziarul local de anunțuri, alege rubrica de reparații și sună câțiva instalatori spunându-le “Bună ziua. Am o problemă, s-a spart țeava de la bucătărie și am nevoie să veniți, să opriți inundația, să schimbați țeava spartă și tot ce mai este nevoie ca să fie bine. Dar vreau să veniți pe gratis [pentru că vă admir, pentru că nu am bani, pentru că sunt simpatic, etc]” Mă îndoiesc că cineva ar accepta să vină, mă îndoiesc că tu ai avea curajul să le ceri așa ceva. De ce crezi că dacă mă contactezi pe mine (sau altcineva, până la urmă) pe email este diferit? Internetul este doar o extensie a vieții offline, regulile se păstrează. Instalatorul a cheltuit sume considerabile ca să învețe să-și facă meseria, a fost la cursuri, a cumpărat echipament și a investit mii de ore de lucru ca să fie bun în ceea ce face. Eu am plătit cursuri, cărți, coachi, mentori, consultanți, instrumente de lucru și o fac mereu. Am muncit enorm ca să învăț ceea ce știu, o fac mereu. Nu îmi permit să muncesc pe gratis. La fel cum întrebi instalatorul, avocatul, brutarul, patiserul sau croitorul dacă te poate ajuta și cât costă, la fel este și pe internet. De ce ar fi diferit?

7. Prefer să îmi aleg singur cauzele umanitare pe care le susțin
Susțin diverse cauze umanitare/civice, dar nu o fac prin canalele de comunicare dedicate activității mele profesionale. Suplimentar, doresc să îmi aleg singur tipul de cauze pe care le susțin, ținând cont de faptul că nu le pot susține pe toate. Și nu în ultimul rând nu este nimic umanitar în a susține pe cineva care desfășoară o activitate comercială. De fapt, atunci când cineva îmi cere ajutor umanitar/civic pentru compania lui consider că probabil este cel puțin lipsit de etică să își prezinte compania ca fiind o cauză umanitară…

8. Nu mă interesează dacă mă place toată lumea
Nu mă deranjează dacă cineva mă va considera răutăcios pentru că refuz să muncesc pe gratis, nici dacă va fi dezamăgit de refuzul meu. Repet, mă îndoiesc că ai avea curajul să mergi la un avocat, un contabil sau un instalator cu astfel de solicitări pentru că ai fi refuzat instant. Iar timpul și energia mea le ofer gratuit doar cui aleg eu să o fac. Dacă cineva nu mă mai place pentru că refuz să îi dau din timpul și energia mea în schimbul faptului că mă va considera “prieten”, ei bine să îi fie de bine. Nu cred că asta înseamnă prietenie și prefer să am mai puțini astfel de “prieteni”.

9. Îmi consumă energie și creativitate
Pe lângă timpul consumat, munca pe care o fac gratis îmi mănâncă din energia generală și din energia creativă, pe care le pot dedica unor proiecte pe care le pot ajuta mult mai bine. Gândește-te puțin la zilele încărcate din viața ta. După o zi lungă în care ai realizat 30 de sarcini probabil te-ai simțit extenuat și nu mai erai în stare de nimic în plus. Asta pentru că avem fiecare o limită a energiei, a atenției și a creativității. O consumăm? Nici o problemă, dar avem nevoie să le dăm timp să se refacă. În general când lucrez mă implic 200% în ceea ce fac. Și asta înseamnă un consum de energie. Care este limitată și la mine. Dacă o folosesc muncind gratuit, nu o mai am pentru clienții mei, nu o mai am în viața mea privată și în alte zone ale vieții mele.

10. Nu pot crește nivelul de calitate a muncii mele
Mă străduiesc să-mi fac treaba cât mai bine, de fiecare dată. În majoritatea cazurilor reușesc. Asta implică însă 2 aspecte: munca din fundal, respectiv investițiile continue Chiar dacă lucrez cu un client 30 de minute, în spate mai sunt câteva ore de documentare, colaboratori plătiți, instrumente folosite ș.a. Pentru un email de răspuns dat, pot avea nevoie de câteva ore de discuții, verificări și munca necesară ca să mă asigur că ofer cele mai bune și ușor de folosit soluții. Iar pentru asta am nevoie să lucrez mereu la a fi tot mai bun în ceea ce fac. Asta înseamnă că o bună parte din profiturile obținute le reinvestim mereu în unelte, cursuri, cărți, coachi, mentori, optimizare ș.a. Lucru care este imposibil de susținut atunci când o fac gratuit. Tot ce pot face atunci este să dau un sfat rapid, dar nu să urmăresc creșterea calității. Și nu îmi doresc asta.

11. Îmi setez tariful orar la zero lei
Și nu în ultimul rând, lucrând gratuit, semnalizez în jur că sunt dispus să îmi setez un tarif orar nul. Ceea ce poate face dificilă pe viitor discuția când vom vorbi despre a fi plătit pentru munca mea. Există situații când se justifică să lucrez temporar pro bono (o să scriu și un articol despre asta), dar asta este atunci când intru într-o industrie nouă și am nevoie să mă poziționez. Chiar și atunci, imediat ce am obținut poziționarea dorită, voi cere celor pentru care am lucrat pro bono să plătească pe viitor pentru serviciile mele sau voi întrerupe colaborarea. Sper ca aceste idei să te ajute, iar pe viitor să ceri să fii plătit pentru munca ta. Iar dacă tu ai nevoie de serviciile cuiva mai ales dacă ceea ce face acesta deja te-a ajutat … înainte de a cere să te ajute pe gratis, verifică dacă oferă și sevicii plătite.

*Observație: rândurile de mai sus se referă la situații de business, nu la a ajuta pe cineva (filantropic, umanitar, pentru o cauză civică) sau a ajuta un prieten, o rudă. În astfel de situații, dă-i drumul și ajută!

Citeste intregul articol la: https://florinrosoga.ro/blog/nu-gratis/


Adesea avem clienti care exceleaza in directia creativitatii... ignorand limitele legilor fizice, tehnice, logistice... sau ale bunului simt!  Filmul este o ilustrare educationala cat se poate de vesela despre cum arata o astfel de "colaborare"! P.S. ...activeaza limba romana - meniu: CC - Romanian !!!


Anul 2012. Ajungem la un hotel din Bistrita-Nasaud, pe malul lacului Colibita. Fireste, in miezul iernii lacul era inghetat. Treaba noastra, pentru acest client, era sa facem poze.

Va prezentam turul virtual realizat de noi:

... si poate intr-o zi ne vedem la baie in lac!


Tehnologii utilizate in cadrul companiei:

tehnologii web

Parteneri:

Proiectii video online
Market for Software project
PHP, JS, Java and .NET
Reseller echipamente foto-video